Welkom bij Passomezzo klavecimbelonderhoud en reparatie

Muziekinstrumenten hebben onderhoud nodig om in topconditie te blijven. Als musicus weet Jerry Korsmit dat als geen ander. Pas als een instrument doet wat de speler van het instrument vraagt kan het musiceren echt beginnen. Vanuit deze visie repareert hij klavecimbels. 

Als dirigent is Jerry  in hoge mate gericht op de muzikale ontwikkeling van koren. In dit proces van koorvorming moeten belangrijke aspecten als intonatie en klankkleur worden ontwikkelt. Deze aspecten spelen ook een grote rol bij het bouwen en repareren van muziekinstrumenten. Hij ziet mogelijkheden in instrumenten waar anderen die niet zien.

 

Al vanaf zijn tienerjaren word Jerry  gefascineerd door het klavecimbel.  Eerst heeft hij  zijn eigen klavecimbel gerestaureerd en sinds een aantal jaar repareert Jerry  ook instrumenten van anderen. hij leerde dit in de praktijk onder deskundige leiding van Dick Verwolf.

Bouwers hebben het vaak te druk om arbeidsintensieve reparaties uit te voeren. Jerry daarentegen vind het juist een uitdaging om een instrument weer zo  mooi mogelijk te laten klinken.  Heeft u een probleem met uw instrument? Neem dan contact met hem op, dan zal kijken of ik hij u verder kan helpen.

 

Over zijn eigen klavecimbel

Jerry's eigen  klavecimbel, een Heugelkopie, kreeg in het afgelopen jaar een make-over. Het klavier kreeg nieuwe zelfgemaakte ebbenhouten boventoetsen, de vernis van de ondertoetsen werd verwijderd en het toetsbeleg werd geschuurd, gepolijst en geolied. alle toetsen kreeg nieuw vilt onder de dokken. Tevens werden de toetspennen vernieuwd. Het klankbord werd schoongemaakt en voorzien van een nieuwe rozet. Het oude multiplex stembord werd vervangen door een nieuw hoogwaardig beukenhouten bord en vervolgens werd het instrument opnieuw besnaard. De oude veelal vergane kunststoffen dokken werden vervangen door door hemzelf op maat gemaakte houten Christofori dokken. Vervolgens werd het instrument door Jerry geïntoneerd. De kast werd geschuurd en het naambord kreeg een geometrische beschildering naar oud Italiaans voorbeeld. Ook kreeg het instrument nieuwe poten. Als leidraad werd een afbeelding van een een 17e eeuwse Napolitaanse console genomen.